iktblogg

 

År 2011 etablerade vi IKT-fritids på Sågtorpsskolan i Nacka. (IKT – information- och kommunikationsteknik). Syftet var att använda skolans datorer och alla de möjligheter som det innebar. I början hade vi stort fokus på bild och filmskapande. Vi deltog i en filmfestival och såg våra kortfilmer på stor biografduk.

Efter ett tag började barnen att fråga om de kunde få visa sina världar i spel som Movie Star Planet och i Minecraft. Eftersom vi var nyfikna på hur och till vad barnen använde datorer och IPads när de själva fick bestämma så följde vi med dem in i deras världar.

Vårt arbete med IKT fritids dokumenterades i en artikel på Skolporten och i en film som ligger på YouTube. 

Vi upptäckte att många barn råkat ut för kränkande kommentarer och frågor och uppmaningar av sexuell karaktär. När vi frågade om de pratat med någon vuxen var svaret ofta nej. Anledningen till det var att de var rädda att deras föräldrar inte skulle låta dem spela det spelet igen.

iktbloggstor


IKT-fritids i dag har fokus på värdegrundsfrågor!

Målet med IKT-fritids är att barnen ska få verktyg för att:

  • själva vara schyssta kompisar på nätet
  • hantera obehagliga situationer och kränkningar
  • blockera och anmäla personer som uppför sig illa
  • hantera ”fel-navigering” dvs när man hamnar på sidor med vuxet innehåll
  • lära sig att ha ett källkritiskt förhållningssätt –( hur vet jag att Lisa 10 år är Lisa 10 år?)

Så gör vi
Varje IKT fritidstillfälle startar med en fråga. T.ex. ”vad gör jag om någon skriver taskiga kommentarer” eller ”hur känns det när man inte får några likes på Instagram?”

Samtalen med barnen är viktiga både för barnen och för oss. Vi får en inblick i den arena som är en stor del av deras vardag. Samtidigt som vi vägleder och är bollplank i värdegrunds frågor.

För att förstå och få kunskap om jargongen i spelen har vi egna avatarer. Barnen vill vara kompis med oss i spelen och det ger oss möjlighet att delta i olika chattforum för att kommunicera med dem. För många barn är det lättare att skriva hur de mår eller vad de känner än att prata om det. Att chatta med barnen har blivit ytterligare ett sätt att lyssna och finnas tillhands om de vill ha stöd eller råd av oss vuxna.

Under 2013 har vi delat med oss av våra kunskaper på olika skolor och genom föreläsningar. Det har startats IKT fritids runt om i landet och det finns ett stort intresse på skolor och fritidshem. Det är lätt att förbjuda spel, appar och sociala nätverk där det förekommer trakasserier och mobbing pga. osäkerhet och brist på kunskap. Men det är lätt att skaffa den kunskapen! Fråga barn och unga om vad de gör på nätet! Varje skola måste se över sin Likabehandlingsplan och arbeta förebyggande med sociala medier. Schysst och säker på nätet börjar med IKT fritids.

/Stina Hedlund, fritidspedagog och Linnea Malmsten, lärare.

Rösta på IKT-fritids här!

Länkar
https://iktfritids.wordpress.com
https://www.facebook.com/groups/1438061236405691/
SVT Nyheter

IKT- fritids ett socialt och kulturellt fenomen
https://www.youtube.com/watch?v=60j7QTVGBxg
Fritidspedagogernas Rikskonferens

03/01 2014