Nästan alla barn och unga lever idag en stor del av sitt sociala liv på internet. Den genomsnittliga debutåldern för internetanvändning är 3 år och en fjärdedel av alla fyraåringar surfar dagligen. På fantastiskt många sätt är nätet en positiv plats för barn och unga att vistas på. Här kan de hålla kontakten med kompisar, nya som befintliga, söka information till skolarbeten, spela spel, se på film, lyssna på musik och upptäcka! Men på vissa platser där barn och unga vistas på nätet saknas vuxna som jobbar för barnens säkerhet. Och det är kanske den största skillnaden mellan den fysiska världen och den som finns på nätet.

Hur mycket internettid?

Bland barn och unga mellan 9 och 12 år använder 3 av 4 internet dagligen. I åldersgruppen 13-18 år är användandet nästintill hundraprocentigt (97 %). De främsta aktiviteterna är spelande och sociala medier där tv- och datorspelande är avsevärt mycket vanligare bland killar än tjejer, medan det omvända gäller för sociala medier. Nästan varannan 16-årig pojke spelar mer än 3 timmar om dagen och lika många flickor i samma ålder lägger motsvarande tid på sociala medier.

Sociala medier

Sociala medier har blivit en naturlig och självklar del av barn och ungdomars kommunikation. Drygt hälften av 9-12-åringarna använder sociala medier och nästan alla (92 %) av 13-16-åringarna. Precis som för vuxna är sociala medier i många fall ett sätt att hålla kontakt och umgås med befintliga vänner men även ett sätt att skapa nya kontakter. I stor utsträckning är kommunikationen smälter livet på sociala medier idag fullkomligt ihop med “det verkliga livet” och gränserna mellan att umgås “på riktigt” och digitalt suddas ut.

För barn och ungdomar mellan 9 och 13 år är de vanligaste sociala medierna Snapchat och Instagram, både bland flickor och pojkar. Till exempel har mer än 4 av 5 flickor mellan 13 och 16 år Snapchat och/eller Instagram och drygt 9 av 10 gymnasietjejer använder Snapchat dagligen. Facebook, den vanligaste plattformen bland vuxna, används i mycket mindre utsträckning bland barn och ungdomar.

Här hittar du mer information om de vanligaste sociala medier-plattformarna bland barn och unga.

Spel

Nästan sju av tio barn mellan 6 och 17 år spelar datorspel regelbundet och vanligast är det bland pojkar mellan 10 och 13 år. I genomsnitt spelar barn omkring tio timmar varje vecka, men många spelar mer än så.

Källa: Com Hem-kollen – Gaming och E-sport, 2017

Bland 9-12-åringarna är Minecraft och Pokémon Go de allra vanligaste spelen bland både pojkar och flickor. För 13-16-åringarna däremot är Counter Strike och League of Legends de populäraste spelen bland pojkarna medan Pokémon Go ligger kvar i toppen för flickorna, tillsammans med The Sims.

Förutom spelande och sociala medier är barn och ungas vanligaste aktiviteter på internet att lyssna på musik, titta på filmklipp och söka efter information. Pojkar tittar oftare på filmklipp och deltar i forum än vad flickor gör medan flickorna oftare läser bloggar.

Videobloggare

Videobloggare, vloggare eller YouTubers är ett fenomen som blivit stort bland barn och ungdomar under de senaste åren och numera konkurrerar starkt med traditionell tv och film. Bland barn och unga mellan 13 och 16 år följer drygt fyra av fem en eller flera videobloggare och för de flesta åldersgrupperna har de populäraste vloggarna fler tittare än de populäraste tv-programmen. Populära vloggare och kanaler är allt från så kallade Let’s play-videor (filmer där någon spelar spel och samtidigt kommenterar det som händer), till mode och livsstilsvloggare och humorklipp. De kanaler som dominerar är exempelvis Jockiboi, Therese Lindgren, Jocke & Jonna och Pewdiepie. Nästan hälften av alla flickor som följer någon vloggare har nämnt just Therese vilket gör att hon fullkomligt dominerar och bland flickorna kommer inget enskilt tv-program i närheten av hennes tittarsiffror.

Hur ska man som vuxen förhålla sig till sitt barns internetanvändande? Läs våra råd.

Källor

Ungar & Medier 2017, Statens Medieråd 2017
Småungar & Medier, Statens Medieråd 2017
Svenskarna och Sociala medier, Statens Medieråd 2016
ComHem-kollen Gaming, ComHem 2017

15/08 2017