Appar, sociala medier och andra tjänster och ställen på internet kan vara helt fantastiska men ibland händer också tråkiga saker som till exempel mobbning och sexuella trakasserier. Här ger vi tips på vad du kan göra om du eller någon annan har blivit utsatt.

Lyssna – skuldbelägg inte

Om du som förälder eller viktig vuxen i barns omgivning misstänker att ett barn är utsatt för något på nätet – lyssna på barnets berättelse och låt barnet visa dig vad som hänt så att du själv kan få en bild av händelsen. Det är viktigt att inte skuldbelägga eller vara fördömande – det kan skada barnets förtroende för dig och innebära att barnet inte vänder sig till dig (eller någon annan vuxen) nästa gång något tråkigt har hänt.

Anmäl alltid

Anmäl alltid det som har hänt. Du som vuxen – hjälp barnet att anmäla. Barnet har upplevt något jobbigt och kan behöva ditt stöd och hjälp.
Alla sociala medier, som Instagram, Snapchat, Facebook med flera, har anmälningsfunktioner. Ofta går det att trycka på “Anmäl” eller “Abuse” direkt i appen/tjänsten men ibland måste man skicka ett e-postmeddelande. Om förövaren finns i barnets närhet, till exempel går i samma skola är det bra att informera skolan om vad som har hänt.

Samla bevis

Det är bra att samla bevis och särskilt viktigt är det när det handlar om allvarliga händelser som kan hamna i domstol. Tänk på följande när du samlar bevis:

  • Spara så mycket som möjligt. Släng helst inget alls även om det kan vara jobbigt att läsa/se det som har hänt.
  • Ta skärmdumpar. Så här tar du skärmdumpar
  • Spara e-postmeddelande. Tänk på att spara hela mailet i mailprogrammet och inte bara en skärmdump. Mailet innehåller teknisk information om avsändaren som är viktig.
  • Spara webbsidor (Spara hela webbsidan, även koden. Detta gör du genom att högerklicka och välja ”spara som”.)

Polisanmäl

Ibland är en händelse så allvarlig att den måste polisanmälas, tveka inte då. Här hittar du uppgifter hur du går tillväga: Anmäl till Polisen!

14/08 2017