Fråga:

Hej, Vet inte om det här är lokal idioti eller en ny trend, men… …för min 10-åriga dotters klass har skolan satt upp bloggar till alla elever. Där sköter de själva sin blogg och gör även läxor. Dels tycker jag att det är föräldrar som ska bestämma vilka ”digitala fotspår” som ens barn sätter i den åldern – inte skolan. Dels kan vem som helst nu se hur bra eller dålig olika elever är på att göra sina läxor inkl. felstavningar o.dyl. Vilka lärare hade visat upp den informationen innan datorerna? Helt naturligt så skriver barnen om alla sina bästisar på vanligt facebook-manér. Vad gör då de barn som inte hamnar i ngn bästislista eller inte själv kan skriva en? Kommentarer? Under tiden protesterar jag direkt till skolan. //Pappa, med 20 år i it-branschen


Expertens svar:

Hej, Jag förstår din frustration över detta, och jag kan verkligen hålla med om att skolan behöver ge eleverna rätt kunskaper för att kunna hantera en så publik sak som blogg. Kanske är 10 år lite för ungt för det? Jag tycker att om man som skola gör detta obligatoriskt, så borde det först och främst ligga på ett intranät, eller att man på annat sätt har sett till att det inte är helt publikt. Sedan har man som pedagog/skola ett ansvar för att se till att det inte förekommer kränkningar eller att bloggen i sig kan vara ett upphov till kränkningar. Från det du skriver så låter det inte riktigt som det finns en plan eller en strategi bakom blogganvändandet. Jag skulle råda dig till att fråga skolan om vad som är tanken med bloggarna. Jag tycker att det är bra att skolan börjar använda it och teknik i undervisningen, men det måste finnas en plan i det hela. Och både du som förälder och ditt barn måste känna sig trygga med att det finns en plan och en tanke bakom projektet. Kanske kan det fungera bättre som skolan har bättre uppsikt på bloggarna, avgränsar vilka som kan se det, går igenom rättstavningsfunktioner samt förklarar för er föräldrar vilken tanke som finns bakom det. Hoppas att det löser sig på ett bra sätt. Med vänlig hälsning Johnny

08/09 2017