Ett bra sätt att som pedagog lära sig mer om unga och nätet tycker jag är att jobba onlinebaserat tillsammans med sina elever. Ibland så kan det vara svårt att komma på hur man ska göra detta. Ska man ha lektioner online, på ett community, som blev väldigt populärt när Lunarstorm var som störst? Eller ska man använda sig av interaktiva läromedel som är fokuserade på onlineaktivitet?

Alla sätt är som bekant bra utom de dåliga. Ett tips som jag fått bra respons på från pedagoger det är att utmana sig själv i hur man bygger upp sina uppgifter till klassen. Kan jag förlägga något på nätet? Kan jag låta eleverna redovisa på nåt annat sätt än vad de brukar. På det här sättet kan du känna dig säker i frågeställningarna och i den pedagogiska utmaningen gentemot dina elever, men du kan samtidigt låta de använda sig av arenor som är aktuella och relevanta i deras värld.

Nu är det ju snart val, och då är det ett ypperligt tillfälle att låta eleverna utforska partiernas onlinearbete. Istället för att skicka alla ner till valstugan i centrum så be dem kolla upp partierna på Twitter, i bloggar, på sociala medier och varför inte be dem kolla efter partiernas digitala reklam, och se hur de tycker att de utnyttjar det digitala för att få fram sitt budskap. Att ställa det digitala gentemot det analoga(valstugan och tryckt material) gör att man kan se om de talar på olika sätt till de olika målgrupperna. Inför förra valet så såg man hur partierna kraftsamlade inne på Lunarstorm. Vilket kommer bli detta vals Lunarstorm? Förmodligen Facebook.

En annan bra grej är Webbstjärnan, en tävling som går ut på att bygga en webbplats för sitt skolarbete och vara med och tävla om 20 000 kronor! Under tävlingens gång får man webbhotell i ett år och valfri ledig .se adress. Nu är det tyvärr försent att anmäla sig till vårens tävling. Men den 19 maj är det prisutdelning, så kolla in den och alla årets spännande bidrag. Visa eleverna och låt er inspireras inför nästa års tävling!

19/04 2010