I måndags släppte Högskolan i Skövde ett pressmeddelande om Erik Andersson, som nyligen släppt en doktorsavhandling där han för fram teorin att samtal i Sociala medier borde lyftas in klassrummet för att höja kvalitén på debatten i klassrummet. Andersson menar att samtalen på sociala medier håller en annan retorisk nivå än samtalen i klassrummet.

Nu ska det sägas att studien endast utgår ifrån forumtrådar på ett nätcommunity. Men jag tycker ändå att han sätter fingret på det som är spännande. Att inte dela upp samtalen utan att föra ihop dom. Hur kan vi se till att de engagerade samtalet fortsätter via andra arenor. Oavsett om det startar i klassrummet eller i forumet på en sida.

Trots att insikten finns att vi lever ett liv som tar sig uttryck både på online och offline så vill man väldigt ofta dela upp det. Tex genom att tala om nätmobbning och vanlig mobbning. Det är en och samma mobbning men på olika arenor.

Erik Andersson säger i pressmeddelandet bland annat:

– Diskussionerna i sociala medier som xxx är en form av utbildning. Den
formar unga människors politiska tänkande. Vi måste förstå diskussionens form,
inte minst för att agera på ett bra sätt när vi som lärare ska prata om
svåra ämnen i skolan.

23/01 2013