Mobilmässan i Barcelona genomfördes i förra veckan och nyheterna flödade. Många vuxna vill säkert köpa sig en ny mobil och passar då på att ge sin gamla till sina barn, vilket kan vara en förklaring till att användning av smartphones kryper allt längre ner i åldrarna. Det är inte bara ett verktyg för att barnen  ska kunna hålla kontakten med oss föräldrar och kommunicera med sina vänner. Den är mycket mer central i deras liv än så. Den används i mina tre söners fall framförallt som spelkonsol och i betydligt mindre utsträckning som pedagogiskt verktyg för att hålla reda på skolscheman, tiden, läxor med mera.

Från Norton Cybercrime report 2013 vet vi också att två av tre svenskar använder en mobil enhet för att koppla upp sig på nätet, samtidigt som nätbrotten sprids allt mer till mobila enheter och sociala medier. Trots det är två av tre mobilanvändare inte skyddade av någon säkerhetslösning.

Som mamma till tre söner vet jag dock att det största hotet ibland framförallt ligger i stulna eller borttappade mobiltelefoner. Ett tag var en av sönernas mobil borta i flera veckor. Till slut hittade vi den urladdad mellan madrasserna i sängen när det var dags att bädda om. Det hade helt klart varit bra att ha haft en lokaliseringsapp installerad eller alltid ha för vana att lägga mobilen på laddning varje kväll på ett centralt ställe i huset. Dels för bra nattsömn, dels för att veta var den är. En annan gång hittade vi den aldrig och då hade det varit bra om vi haft backup på alla kontakter, så vi slapp lägga in allt från början. Det hade också varit skönt att ha haft backup på bilderna och en funktion för att låsa mobilen via sms funktion, för att förhindra att någon kom åt mailen och FB kontot som han hade tillgång till från sin mobil.

Det är inte bara frågan om säkerhet, trygghet och frustration när vi inte kan få tag på varandra. Det kan även bli en mycket kostsam historia när appar laddas ner, köp görs i spel och mobiltelefonen tappas bort. Även om våra barn idag är otroligt duktiga på tekniken anser jag att vi vuxna har ett ansvar att hjälpa barn och unga att använda mobilen och skydda sin information.

Med tanke på att jag jobbar på ett nätsäkerhetsföretag och känner till hoten och många av de tekniska lösningarna man kan sätta in, borde jag förstås inte ha så många misstag att dela med mig av. Ett typiskt exempel av skomakarns barn? Hur som, hoppas jag att i bästa fall kunna bidra till att några lär sig av mina misstag.

Här även några generella mobiltips från Norton by Symantec som du kan diskutera med dina barn:

  1. Ange ett lösenord på mobilen för att låsa knappsatsen och skärmen när den inte ansvänds
  2. Ange ditt hemnummer på baksidan av telefonen så att den som ev hittar den kan kontakta dig
  3. Lägg upp SOS och dina kontaktuppgifter i telefonen och visa ditt barn hur man snabbt kommer åt dessa när nödsituation uppstår
  4. Installera och aktivera en funktion för att lokalise/låsa och radera innehållet på mobilen
  5. Installera ett säkerhetsprogram med funktioner som exempelvis lokalisering, backup, anti-malware och sms blockering
  6. Stäng av geo-taggning på de tjänster och appar där det inte behövs, och ha den enbart för att lokalisera själva telefonen när du tappat bort den eller tror den är stulen.
  7. Undersök och gå igenom den mobilpolicy som ditt barns skola har
  8. Se till att mobilen laddas på ett centralt ställe hemma
  9. Sätt tillsammans upp regler för att ladda ner, köpa appar och spel
  10. Prata om nätmobbning och vilken roll en oskyddad mobiltelefon kan spela i det sammanhanget
Carolina Ramnö 

 

04/03 2013