Fryshusets Helena Meyer och Nikita Zeiloth, aktiva i United Sisters, skriver om kroppsosäkerhet hos unga kvinnor och om orimliga ideal som lyfts fram i sociala medier. Men också hur sociala medier kan ha positiv påverkan.

ungdomar_surfar_420

Kroppsosäkerhet gör högstadieelever osäkra att duscha i skolan

I en enkätundersökning gjord av Sveriges Radio svarade 3200 högstadieelever i Sverige på frågan om vad de känner inför skolduschen.

Hela 60 % svarar att de inte alltid duschar i skolan. Detta innebär att i en högstadieklass med 25 elever skippar 15 att duscha efter gymnastiken. Enligt de unga är det främst en kroppsosäkerhet och rädslan för att visa sig naken inför andra som är anledningen.

Många uppger också att det handlar om en otrygghet i duschen, en oro över att bli fotograferad och filmad. Sociala medier tycks därför ha en stor påverkan på varför många unga väljer att avstå från att duscha i skolan. Dels p.g.a. den bild som framställs av ”den perfekta kroppen” vilket i sin tur skapar en kroppsosäkerhet med önskan om att uppnå ett orimligt ideal. Men också rädslan av att synas i ett forum man själv inte valt att vara med i.

Vi på United Sisters möter många tjejer som påverkas av det ideal som framställs på sociala medier och som också känner en rädsla för att hamna på en bild de själva inte har valt.

– Killarna hundar efter ett ideal som inte finns. Jag kritiserar mig själv så mycket, jämför mig så mycket med andra.

 – Tankarna håller inte käften. Dom tar över mig. Det är som att två personer kämpar om att vinna kriget inom mig. Jag känner att jag inte duger.

Många unga tjejer har stora krav på sig själva. På hur de ska se ut och vara. De säger att de hatar Instagram-modellerna och det idealet som dominerar sociala medier men kämpar trots det ständigt för att se ut som dom.

Jag lägger aldrig upp en bild på min själv där jag ser naturligt ut. För jag tycker inte om sättet jag ser ut på. Jag lägger en massa filter på mig själv tills blir nöjd. Men får inte jag 30 likes inom 10 minuter så tar jag bort bilden, för då skäms jag. Och ju mer jag tittar på bilden av mig själv, desto fulare blir den. Desto fulare blir jag.

Är det så det ska vara? Är det såhär vi vill att våra unga ska påverkas och må? Det kan inte vara rimligt, det är inte rimligt.

Varje ung tjej där ute måste, istället för att matas om känslan om att de inte duger, istället matas med redskap om hur de kan lära sig att stärka sin självkänsla och tycka om den spegelbild de ser. För den personen vi ser när vi tittar på våra unga är inte samma person som de ser när de tittar sig själva i spegeln.

Vi som vuxna har ett ansvar. Ett ansvar att våga tala om det, våga lyssna och framförallt öppna våra ögon och se den värld unga idag ständigt möter på internet gällande ideal.

Det finns många bra sidor och Instagramkonton som istället peppar och bjuder på en kroppspositivsm.

United Sisters träffade en tjej i veckan som svarade på frågan om vad ideal var för henne. Hon svarade;

– Såsom andra vill att jag ska vara.

För oss är det citatet så talande och så starkt. ”Såsom andra vill att jag ska vara.”

Det är inte så det ska vara. Vi alla är vårt eget perfekta ideal. Vi måste hjälpa de unga att förstå det och visa dom att sociala medier även kan ha en positiv påverkan, att det faktiskt cirkulerar andra ideal på internet även om de kan vara svåra att se.

Vi vuxna måste också göra upp med våra egna ideal och kroppsnormer. Vilka bilder förmedlar vi vidare till unga? Vilken attityd har vi själva mot våra egna kroppar, eller mot andras kroppar i det offentliga rummet, kroppar som inte följer normer?

Banta inte, diskutera inte dieter och kroppsångest inför dina barn, eller andra barn och ungdomar i din närhet. Kommentera inte andras kroppsformer, funktionsvariationer, könsuttryck, utseende eller kläder i negativa termer, varken hemma eller på sociala medier. Prata om vikten av att få vara den man vill vara, och att få finnas precis som man är.

Några kroppspositiva konton att följa är:

@stinawollter
@varmkorvboggie
@jagaridealet
@beyondsizes
@fruskywalkerinthehouse
@apansattigranen
@iamproud

Helena Meyer – verksamhetsansvarig Fryshusets Nätvandrare

Nikita Zeiloth – projektledare och kommunikatör United Sisters, Fryshuset

29/11 2016