Fler och fler använder sociala medier. Det visar nya siffror från IIS. 77 procent av internetanvändarna använder sociala nätverk och 58 procent gör det dagligen, vilket är en ökning med en respektive fem procentenheter från 2015. De största användarna är unga kvinnor 16-25 år som är använder sociala medier cirka 12 timmar per vecka.
I undersökningen, som omfattar cirka 3000 personer i åldern 11 år och uppåt, står också att läsa att Facebook fortfarande är det medium som flest använder (71%) med Instagram på andra plats (44%). Facebook minskar dock bland ungdomar under 16 år. 30 procent av 11-13 åringarna använder Facebook 2016 mot 49 procent två år tidigare.
Bland de allra yngsta (12-15 år) är istället Instagram (84% av gruppen använder) och Snapchat (83%) de populäraste sociala medierna. Snapchat är det sociala nätverk som ökat mest, från 21 till 25 procent av de tillfrågade i alla åldrar.
Nytt i rapporten är statistik om Kik. 10 procent av alla internetanvändare använder någon gång Kik och 3 procent gör det dagligen. Allra populärast är tjänsten bland de yngsta. I åldern 12-15 år är det 59 procent som använder Kik och 23 procent som gör det dagligen. I åldern 16-25 år är det 19 procent som använder Kik, 6 procent dagligen.
De som använder sociala nätverk (alla åldrar) ägnar i snitt en timme om dagen åt det. Bland unga är användningen högre. I åldersgruppen 16-25 år använder kvinnor sociala medier 12,1h/vecka och män 9,7h/vecka. Många använder sociala medier via mobilen; 68 procent av alla internetanvändare besöker någon gång sociala nätverk i mobilen och 52 procent som gör det dagligen.