bris

”Hallå. Jag är en tjej som är snart 16. Skulle egentligen vilja ringa. Men jag vågar inte riktig, är väldigt blyg. Egentligen borde jag kanske gå till kurator eller ungdomsmottagning eller nåt. Men vågar det ännu mindre. Men jag är så desperat i behov av att få hjälp. Så bra att det finns en möjlighet…  att man kan få prata med någon vuxen via chatt.  Jag vill ha någon att prata med, som jag inte känner och jag har riktigt svårt att tala inför folk, så chatt känns verkligen enklast.”

BRIS

Målet för Bris är att hjälpa, stötta och vägleda barn och ungdomar i Sverige. Bris arbetar därför aktivt med att vara tillgängliga för de barn och ungdomar som behöver stöd från en vuxen, men också för dem som behöver hjälp att länkas vidare till samhällets olika hjälpinstanser. Barn och ungdomar är Bris uppdragsgivare och vår utgångspunkt är alltid att stärka barn och ungdomars rättigheter samt upprätthålla möjligheten för barn att göra sin röst hörd och bli lyssnad på.

BRIS-chatten

Så hur gör vi detta? Vi måste finnas tillgängliga på de arenor där barn och ungdomar befinner sig idag, vilket är på nätet. Barn och ungdomar påtalade tidigt för Bris att de ville ha möjlighet att chatta med en vuxen som komplement till telefonen. Detta för att man inte alltid vågar, orkar eller kan ringa för att prata. För att möta behovet startades Bris-chatten 2007-2008 som ett mindre testprojekt. Testets utvärderingar visade tydligt att samtal via chatt uppskattades av barn och ungdomar. Därför drogs ett längre projekt igång våren 2009, med hjälp från Arvsfonden. Projektet fortlöpte under totalt tre år med syfte att utveckla metoder och teknik men också tillgänglighet och öppettider. Det blev ett lyckat projekt på många sätt och barnen och ungdomarna ville chatta mer! Samtal via chatt visade sig fylla en viktig funktion i Bris stödverksamhet, därför implementerades Bris-chatten våren 2012 i den ordinarie verksamheten.

Ungdomar föredrar chatt

Idag är det ett hårt tryck i chatten! Det är den verksamhet som är absolut mest populär och som flest ungdomar använder sig av för att få prata med en kurator på Bris. Chatten bemannas av kuratorer med lång erfarenhet av att möta barn och ungdomar. 1:a oktober 2013 utökades våra öppettider rejält för att möta behovet, vi gick från att ha öppet måndag till fredag 15-21, till att ha öppet varje dag mellan 10 och 22. De utökade öppettiderna är nödvändiga och uppskattade, men innebär också ökade kostnader för Bris. Det finns därför ett stort behov av ekonomiskt stöd till verksamheten.

/BRIS
www.bris.se

Rösta på BRIS-chatten här!

18/01 2014